Jakie są najczęstsze usterki układu rozrządu?
Kiedy pasek rozrządu został zamieniony na łańcuch, wydawało się, że to zmiana na lepsze. Wszyscy mieli nadzieję, że problemów z zerwanym paskiem już nie będzie, a taki łańcuch będzie dawał większą gwarancję wytrzymałości. Jak się jednak okazuje, poszczególne elementy w samochodzie, tylko wtedy działają prawidłowo, jeśli dobrze się o nie dba. Jeśli więc będziemy zaniedbywać nasz łańcuch rozrządu, to może się okazać, że przysporzy nam on wiele problemów, a jego trwałość wcale nie będzie taka, jak się spodziewaliśmy.
Na co zwracać uwagę?
Prawdą jest, że łańcuch rozrządu zazwyczaj pozwala nam na przejechanie znacznie większej ilości kilometrów, niż to miało miejsce w przypadku paska. Co więcej, nie zrywa się on nagle, ale dochodzi do jego stopniowego niszczenia się. Jeśli jest wadliwy, to nieprawidłowości będzie można wychwycić już na jednym z dwóch pierwszych przeglądów, a to oznacza, że naprawdę warto mu poświęcić trochę więcej czasu. Dodatkowo naszą czujność powinny wzmóc niepokojące dźwięki dochodzące spod maski, zwłaszcza jeśli będą pojawiały się zależnie od obrotów silnika.
Jeśli zauważymy, że mamy do czynienia z głośnym napędem na zimnym silniku, to możemy być pewni, że doszło do rozciągnięcia łańcucha, albo nieprawidłowego działania napinacza. W takich sytuacjach również powinniśmy jak najszybciej udać się do mechanika, aby dokonał on niezbędnej naprawy.
Zmiana pracy silnika
Jeżeli dojdzie do rozciągnięcia łańcucha, to może się okazać, że zacznie się wówczas nierówna praca silnika, słabiej będzie on reagował na dodawanie gazu, będzie miał mniejszą moc, a jednocześnie też zauważymy, że mamy do czynienia z większym zużyciem paliwa. Czasami może się okazać, że z samego zachowania naszego samochodu, nie wychwycimy problemów z rozciągniętym łańcuchem.
Wówczas będzie konieczne udanie się do mechanika i podłączenie odpowiedniego komputera diagnostycznego. To właśnie dzięki niemu będzie można wykryć tą wadę i odpowiednio się nią zająć. Ważne w tym wszystkim jest również to, aby w odpowiedni sposób uszczelniać pokrywę łańcucha, tak aby działać zgodnie z instrukcjami. Jeśli będziemy pastę uszczelniającą nakładać obojętnie gdzie, tak aby było jej jak najwięcej, to z pewnością będzie ona nieszczelna.
Nie należy też jej nakładać na płaskie, długie powierzchnie. Powinna się za to znaleźć w narożnikach i tam, gdzie są duże kąty. Im więcej będziemy wiedzieli o łańcuchu i całym układzie rozrządu, tym łatwiej będzie nam wychwycić wszelkie nieprawidłowości, które będą się tutaj pojawiały. Dlatego właśnie tak ważne jest to, aby upewnić się, z czym możemy mieć do czynienia i jakie awarie mogą się tutaj pojawić, aby wiedzieć, czego należy nasłuchiwać.
Aby zachować sprawność silnika na długi czas należy skorzystać z usługi wodorowania silnika, która wydłuża jego żywotność dzięki pozbyciu się z niego szkodliwego nagaru.